eHealth Meetlat › Forums › E-Informatie › e-consult huisarts
-
AuteurBerichten
-
januari 17, 2018 om 10:48 #1505
Een e-consult; een consult met je huisarts vanuit je eigen luie stoel. Voor al je simpele gezondheidsklachten hoef je niet eens meer je deur uit, praktisch toch? Toch blijft het gebruik van deze eHealth-dienst al jaren achter. Waar ligt dat aan?
Zo’n zestig procent van de huisartsen zegt dat zij de mogelijkheid bieden om via internet een vraag te stellen, blijkt uit cijfers uit de eHealth monitor 2016. Maar het gebruik van e-consults blijft achter: in 2016 maakte slechts zes procent van de ondervraagde zorgconsumenten hier gebruik van. Het meest gebruikt onder zorgconsumenten (37%) is de online afspraken module, gevolgd door online een herhaalrecept aanvragen (16%).
Patiënten en zorggebruikers zien het e-consult als aanvulling voor vragen die niet direct een antwoord behoeven, vragen die ‘te klein’ zijn voor een bezoek aan de praktijk maar men wel wil stellen, of situaties waarbij een eigen zoektocht via internet tegenstrijdige antwoorden oplevert. En wat ook meespeelt: een digitaal consult kan een oplossing zijn voor vragen die patiënten liever schriftelijk stellen dan in persoon, bijvoorbeeld omdat ze zich schamen.
Er is gebleken dat huisartsen, praktijkondersteuners en assistenten vooral een aantal voordelen van een e-consult inzagen, zoals het zelf bepalen wanneer zij de vragen beantwoorden (efficiëntie), de mogelijkheid om een deel van de consulten online af te handelen, en nog even iets kunnen opzoeken voordat je antwoord geeft.
Wat is er voor patiënten belangrijk? Een belangrijk punt is de communicatie richting patiënten: maak duidelijk dat jouw organisatie digitale diensten aanbiedt en maak duidelijk welke voordelen een e-consult biedt. Ook moet duidelijk zijn op welke termijn patiënten een antwoord kunnen verwachten op hun vragen.
Laden ... -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.