eHealth Meetlat › Forums › Nieuws › Voordelen eHealth/digitale zorg
-
AuteurBerichten
-
februari 9, 2018 om 08:28 #1549
Koploper in Brabant maar gebruik digitale zorg nog steeds laag:
‘Meer bewustwording van de voordelen van eHealth/digitale zorg hard nodig’
De gezondheidspraktijken van SGE Eindhoven waren in de eHealth Meetlat van 2016 koploper wat betreft het beschikbaar stellen van online diensten op de website. ‘Het bestaande aanbod van online diensten gericht op service in huisartsenpraktijken is groot. Zo bieden onze centra e-Consulten, e-afspraken, e-recepten, herhaalservice, online dossierinzage en de mogelijkheid om online je labuitslagen in te zien’, vertelt Vincent Gerris, Manager IT-ontwikkeling tijdens een informatiebijeenkomst over eHealth op StrijpZ. Maar het daadwerkelijke gebruik van deze diensten is nu, twee jaar later, nog steeds laag.
Er zijn ongeveer 70.000 patiënten aangesloten bij de huisartsenpraktijken van SGE. In 2017 werden er bij SGE 918 e-consulten 918 gehouden (6,5% van totaal aantal consulten) en 8468 online afspraken gemaakt (0,5% van het totaal aantal afspraken). Gerris: ‘We hebben hierin in 2017 wel een groei doorgemaakt, maar die groei zien we nu ook wel weer afvlakken.’ De manager ICT van SGE wijt dit aan een aantal zaken: ‘Artsen en patiënten zijn positief over het gebruik van online zorg maar er is nog teveel onduidelijkheid over de toepassing en het gebruik er van. Dat weerhoudt mensen. Daarnaast heb je in de huisartsenpraktijken relatief veel ouderen die de huisarts regelmatig bezoeken. Voor hen is het online regelen van de zorg soms nog net een stapje te ver. Veel ouderen hebben wel een smartphone of PC maar missen nog wel de digitale vaardigheden om iets met online zorg te doen. Ik denk dat we wat deze groep betreft een generatie verder moeten zijn, willen zijn online zorg echt gaan gebruiken.’
Aanvulling
Dat houdt SGE niet tegen hun online zorg verder te ontwikkelen. Gerris: ‘Het is geen vervanging van de zorg die onze huisartsenpraktijken bieden, het is een aanvulling. We willen onze patiënten steeds meer zelf de regie geven over het regelen van hun zorg. Zelf ook een stukje verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gezondheid. Dit is niet voor iedereen geschikt, daarvan zijn wij ons ook wel bewust. Toch willen wij ze zoveel mogelijk tegemoet komen en ze de service bieden die het voor veel patiënten zoveel gemakkelijker kan maken. Want er zijn veel zaken waarvoor je niet naar de huisartsenpraktijk hoeft te komen maar goed vanuit huis kunt regelen.’MGP wordt gebruikt door een groep chronisch zieke patiënten. Zij werken aan hun gezondheid, met of zonder begeleiding van een behandelaar. Het grote voordeel van het platform is dat alles in één programma zit: coaching bij één of meerdere chronische aandoeningen en begeleiding bij leefstijlverbetering. Zelfzorg, inzicht en eigen verantwoordelijkheid staan centraal in Mijn GezondheidsPlatform. De niet chronisch zieken kunnen via MijnGezondheid.net afspraken voor consulten en dergelijke maken.
Bewustwording
Patiënten met een een chronische aandoening zoals diabetes, hart- en vaatziekten of COPD kunnen met ‘Mijn zorgprogramma online’ onder meer zelf gemeten waarden zoals bloeddruk, bloedsuiker, gewicht gemakkelijk uitwisselen met de praktijkondersteuner, gebruik maken van digitale coaches op het gebied van voeding, beweging, stoppen met roken, werken aan hun psychische gezondheid of als voorbereiding op het bezoek aan de praktijkondersteuner een vragenlijst invullen. ‘Maar een groot deel valt of staat met de bereidheid, de kennis, van de zorgverlener hun patiënt te wijzen op de digitale mogelijkheden, ‘vertelt Vincent Gerris. Maar ook de digitale vaardigheden van de patiënt, financiële prikkels voor de zorgverlener en het gedrag van de zorgverlener en patiënt spelen en rol.‘Er daar zit nu net de crux’, vult Patrick Eliasar van Zorgbelang Brabant|Zeeland aan. Eliasar is projectleider van de eHealth Meetlat van Zorgbelang. ‘Zowel zorgverleners als patiënten zullen zich meer bewust moeten worden van de voordelen van eHealth. Met de Meetlat willen we hier aan bijdragen. De eHealth Meetlat is ons jaarlijkse onderzoek naar de online diensten van zorgaanbieders in Brabant en Zeeland. Bij welke huisarts kun je online je dossier inzien? Bij welk ziekenhuis kun je beeldbellen met je specialist en welke GGZ-instellingen geven hun hulpverlening voor een deel via het internet? De eHealthmeetlat geeft je de meest actuele informatie. Zo kun je op de zorgkaart in een paar stappen zien wie welke digitale diensten aanbiedt.’
‘De Meetlat heeft ook een online community waar iedereen niet alleen het laatste nieuws over digitale zorg in het algemeen en in de regio krijgt, je kunt ook vragen stellen over hoe digitale zorg nou precies werkt en wat het voor jou kan betekenen. Je kunt reageren op nieuwsberichten, interessante artikelen of prikkelende stellingen. Of je kunt je ervaringen delen met anderen: tips en trics uitwisselen: wat werkt voor jou goed, wat kun je anderen aanraden en hoe gebruik jij digitale zorg in je dagelijks leven? Of, hoe zou de digitale zorg verder verbeterd kunnen worden? Op deze manier willen wij ervoor zorgen dat eHealth/digitale zorg steeds meer in het DNA van de zorgorganisaties gaat zitten. En dat patiënten/cliënten zich veilig en vertrouwd voelen om van de aangeboden online diensten ook daadwerkelijk gebruik te gaan maken’, aldus Eliasar.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.