Dit jaar voert Zorgbelang Brabant | Zeeland opnieuw de eHealth Meetlat uit: het onafhankelijke onderzoek naar de beschikbaarheid van digitale basisdiensten bij huisartsen, ziekenhuizen, VVT-organisaties en GGz-instellingen in Brabant en Zeeland. Naast inzage in welke digitale basisdiensten er worden aangeboden door deze zorgaanbieders, gaat de eHealth Meetlat ook meten wat de ervaringen zijn van zorggebruikers. Zeker nu door de corona-uitbraak en de komende ‘anderhalvemetersamenleving’ vaker gebruik gemaakt zal worden van zorg op afstand. Het onderzoek naar de digitale basisdiensten loopt van september tot december, de resultaten worden tijdens de e-health week 2021 gepresenteerd.
Nieuwe meting
In opdracht van het ministerie van VWS voert Zorgbelang de eHealth Meetlat uit. De eerste meting was in 2016, de laatste dateert van 2018. Ook toen werden zorgaanbieders in Brabant en Zeeland langs de eHealth Meetlat gelegd. De eHealth Meetlat kijkt naar het aanbod van digitale basisdiensten zoals het online maken van een afspraak of herhaalrecept aanvragen (e-services), digitale toepassingen voor (zelf)zorg zoals e-consult, beeldschermzorg en het zelfmeten van bloeddruk (e-zorg) en het gebruik van website, social media en apps (e-informatie). De nieuwe meting wordt vergeleken met voorgaande jaren: Welke organisaties scoren hoog? Welke verschillen zien we? Waar nodig halen we aanvullende informatie bij organisaties op om inzichten te verkrijgen: Waardoor komt het verschil? Was de corona-uitbraak hierop van invloed?
Gebruikerservaringen
“Ook deze keer gaat ons testteam het onderzoek uitvoeren”, vertellen projectleiders Hanneke Griffioen en Margit Ruis. “Deze échte patiënten – ervaringsdeskundigen en zorggebruikers – gaan via de websites van zorgaanbieders na welke digitale diensten worden aangeboden. De resultaten zijn vervolgens weer zichtbaar op onze digitale Zorgkaart .” De eHealth Meetlat 2020 zal ook inzicht geven in de ervaringen van zorggebruikers met de aangeboden eHealth-diensten. “Want we willen weten welke digitale basisdiensten worden gebruikt. Wat vindt de zorggebruiker ervan? Wat levert het hem op? Of wat mist hij? Ook zullen we specifiek vragen naar ervaringen tijdens de coronacrisis. Wat er goed ging en beter kan koppelen we terug aan zorgaanbieders.”
Zorgbelang Brabant | Zeeland wil met de nieuwe eHealth Meetlat laten zien dat inzicht in ervaringen van zorggebruikers kan zorgen voor verbetering van het aanbod.
Digitaal het ‘nieuwe normaal’?
De corona-uitbraak en de hieraan gekoppelde maatregelen vragen iets van de zorg. “Nu we op anderhalve meter afstand moeten blijven en alleen contact hebben wanneer het nodig is, prevaleert digitaal contact op afstand boven het face-to-face contact”, zeggen Hanneke en Margit. “De vraag is dan: welke zorg kan op afstand? Denk aan het thuismeten van de bloeddruk of bloedwaarde, een e-consult of beeldbellen met de (huis)arts. In principe altijd digitaal op afstand en bij uitzondering persoonlijk contact (bijvoorbeeld voor uitgebreid lichamelijk onderzoek). Waarbij het natuurlijk van belang blijft dat de kwaliteit van zorg behouden blijft en mensen passende zorg kunnen blijven ontvangen.”
Word lid van onze community en praat mee.
En volg de eHealth Meetlat op social media.